Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Jaworza. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Jaworze na lata 2021-2024 z perspektywą do roku 2030,
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jaworze,
Program Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy Jaworze na lata 2022-2024,
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Jaworze,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Jaworze w 2023 r.,
z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
Aktualizacja projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Jaworze,
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Jaworze na lata 2021-2025,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w Gminie Jaworze na lata 2021-2024.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
wszystkich przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
wszystkich przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
do roku 2022
W 2023 r. system gospodarki odpadami nie był zbilansowany. Różnica między dochodami, a wydatkami opiewała na kwotę -1 086 118,51 zł.
(w stosunku do 2022 r. nastąpił znaczący wzrost kosztów utrzymania systemu). W 2023 r. odnotowano również wzrost dochodów, jednak był on o ponad połowę niższy niż wzrost wydatków na utrzymanie systemu.
Do końca lutego 2023 r. na terenie Gminy Jaworze obowiązywały stawki za odbiór odpadów komunalnych w wysokości:
30,00 zł od mieszkańca w przypadku odpadów zbieranych i odbieranych selektywnie,
90,00 zł od mieszkańca w przypadku odpadów zbieranych w sposób nieselektywny.
Obowiązywało również zwolnienie dla właścicieli nieruchomości, którzy kompostują odpady w kompostowniku przydomowym w wysokości 3,00 zł od mieszkańca.
Od 1 marca 2023 r. zmianie uległy stawki opłat za odpady komunalne. Nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosiły:
35,00 zł/mieszkańca/miesiąc – selektywna zbiórka odpadów,
105,00 zł/mieszkańca/miesiąc – opłata podwyższona w przypadku nie wypełniania obowiązku selektywnego zbierania odpadów.
Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, którzy kompostują odpady zielone stanowiące odpady komunalne w kompostownikach przydomowych mogli skorzystać ze zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zwolnienie od 1 marca 2023 r. wynosiło 6,00 zł od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość w stosunku do stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynoszącej 35,00 zł.
Łączna masa odebranych odpadów komunalnych (tony)
Masa odebranych odpadów komunalnych na mieszkańca (w tonach)
Łączna masa odebranych odpadów
niesegregowanych (tony)
Łączna masa odebranych komunalnych odpadów segregowanych (tony)
Odpady zebrane selektywnie w relacji do masy odpadów ogółem
Łączna masa odpadów
segregowanych dostarczonych
do PSZOK (tony)
do roku 2022
Transport i łączność w 2023 r. był siódmym najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Gminę wyniosły 1.190.640,17 zł, co stanowiło 2,94% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Ponad 81% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego (591.996,00 zł) oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Liczba linii
autobusowych
Długość linii
autobusowych (w km) - na terenie gminy w jednym kierunku
W 2023 r. znaczące środki finansowe gmina poniosła w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Od II półrocza 2017 r. zadanie „Zaspokojenie potrzeb z zakresu transportu publicznego mieszkańców Powiatu Bielskiego” jest realizowane przez Beskidzki Związek Powiatowo-Gminy. Łączne wydatki w 2023 r. na rzecz Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego na dofinansowanie zadania wyniosły 591.996,00 zł.
Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)
Długość nowowybudowanych dróg gminnych
Budowa parkingu wraz z przebudową dróg: powiatowej (ul. Wapienicka) i gminnej (ul. Zdrojowa)
do roku 2022
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2023 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie niższym o ok. 1,2 mln zł. Wydatki ponoszone w obszarze gospodarka mieszkaniowa, obok wydatków na utrzymanie mieszkaniowego zasobu gminy, objęły w 2023 r. również wydatki majątkowe obejmujące m.in.:
zakupy i wykupy gruntów, m
modernizację budynku nr 82 przy ul. Zdrojowej wraz z wyposażeniem,
modernizację budynku nr 85 przy ul. Zdrojowej,
zakup i montaż agregatu prądotwórczego oraz dostawa i montaż kompensatora mocy biernej do budynku przy ul Zdrojowej nr 82,
opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy odcinka gazociągu zlokalizowanego przy ul. Zdrojowej 82 (dz.nr 84/2, 83/22),
dokumentacja techniczna i projektowa budynku gminnego nr 97 ul. Szkolna "Pod Goruszką",
modernizacja zabytkowego budynku przy ul. Zdrojowej nr 111.
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba wynajmowanych lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)